czwartek, 20 maja 2010

książka i martwa natura

Niedawno dowiedziałem się o pewnym konkursie fotograficznym, temat - martwa natura i książka.
Ograniczony zasobem książek na półce oraz jeszcze bardziej czasem, rozłożyłem na podłodze koc, zbudowałem ze stołu ścianę i korzystając ze słonecznych poranków, zacząłem kombinować. Wyszło tego około 60 zdjęć, miliony ujęć, tysiące układów, w końcu zdecydowałem się na trzy, które poddałem dodatkowo kilku operacjom plastycznym, w celu uzyskania konkretnej kolorystyki.

1. Wezwanie do miłości


"Wezwanie do miłości" jest książką nieżyjącego chrześcijańskiego mistyka (jezuity) , którego przesłania nie raz stoją w jawnej sprzeczności z doktryną Kościoła Katolickiego. Prostota jego książek, i mocne przesłanie porównać mogę jedynie z Małym Księciem Exupery.
"Szczęście jest motylem: próbuj je złapać, a odleci. Usiądź w spokoju, a ono spocznie na twoim ramieniu."
de Mello

2. Mieć czy być


"Mieć czy Być" esej napisany w 1976 roku przez Ericha Fromma, dotyczących dwóch odmiennych sposobów egzystencji - jeden polegający na istnieniu poprzez dawanie i sam akt istnienia, drugi skupiający się na posiadaniu rzeczy i czerpaniu z nich przyjemności.

Jeśli jestem tym, co posiadam i to stracę, czym wówczas będę? [...] Jeśli jestem tym, kim jestem, nie zaś tym, co posiadam, nikt nie może mnie pozbawić pewności ani zagrozić mojemu bezpieczeństwu i poczuciu tożsamości.
E. Fromm

3. Skonsumowani
Książka, która odmieniała moje podejście do zakupów i rozpoczęła długą przygodę z książkami na temat bycia konsumentem i społeczeństwa, które bardziej przejmuje się prawami klienta niż obywatela.

Nasze społeczeństwo nagradza łatwe i karze trudne. Na każdym kroku obiecuje dożywotnie profity, idącym na łatwiznę i upraszczającym to, co złożone. Utrata wagi bez ćwiczeń fizycznych, małżeństwo bez zobowiązań, malowanie i gra na fortepianie bez instrukcji, bez praktyki i dyscypliny, 'dyplomy' z Internetu bez rzetelnych studiów, sukcesy w sporcie osiągane dzięki sterydom i szpanerstwu.
Benjamin R. Barber

1 komentarz: